Twee top dagen achter de rug! - Reisverslag uit Canal Flats, Canada van Christian Waar - WaarBenJij.nu Twee top dagen achter de rug! - Reisverslag uit Canal Flats, Canada van Christian Waar - WaarBenJij.nu

Twee top dagen achter de rug!

Blijf op de hoogte en volg Christian

28 September 2012 | Canada, Canal Flats

Hoogtepunt eergisteren: Het bereiken van de Idaho Peak op 2280 meter ( 49.972395,-117.301733 ). Om er te komen moesten we een 13 km steile dirt road rijden en dat was net te doen met onze 2000kg brok Ford en vervolgens nog 1,6 km lopen op 2200 meter en dan heb je toch iets minder lucht want we moesten even doorlopen omdat we de sundown wilde zien en dat ging erg moeizaam.
Hoogtepunt gisteren: Niet 1, niet 2 maar wel 3 grizzlies en allemaal bij elkaar!
In Kaslo (49.912131,-116.901376 ) hoorde we dat er 40 km ten noorden een kunstmatige spawning Creek voor de kokanee zalmen (kleinere zalmen die in de rivieren en meren blijven) was gemaakt ivm een dam die de originele paaigebieden had verprutst. Waar zalmen paaien zijn ook beren en alhoewel het er volgens haar niet meer rood zag van de zalmen waren ze nog steeds bezig dus was er ook nog steeds een kans om beren te zien. Nou wij op weg. De eerste pogingen om het te bereiken verliepen moeizaam (route volgens folder: bij meadows Creek ga je van de snelweg en rij 4 km). Nou er zijn meerdere wegen en Meadows Creek ligt niet waar het ligt volgens de Nokia navigator.
Maar een stuk verder was het raak en bereikte we de paaigronden. Er waren nog genoeg zalmen en het rook er heerlijk naar verrotte vis! Een stuk gelopen tot bijna het eind en we waren bijna van plan om terug te gaan en toen zagen we ze (50.253448,-117.00079 )! Mama grizzly met 2 flink grote jongen die allemaal het water in gingen om zich te goed te doen aan de zalmen. Heel voorzichtig hebben we ze gadegeslagen door het struikgewas en met 20 maal zoem en verrekijkers kregen we ze goed in beeld. Na 10 minuten hadden we genoeg gezien want mama grizzlies met jongen hebben liever geen mensen om zich heen als ze jongen hebben, dus heel langzaam en voorzichtig trokken we ons terug naar de parkeerplaats.

• 29 September 2012 - 18:21

Rima Keijzer:

Wat een verhaal,weer! Wat gaaf dat jullie een mama grizly met jongen hebben gezien,en met zoveel respect er mee om gaan! Mooie foto,s,ook van Idaho peak!

Wilma De Jong:

Wat een ervaring weer, geweldig toch omdat te mogen meemaken. Wat een mooie foto's hebben jullie gestuurd. De rode zalmen zijn super te zien, je kunt dat achter het laptopje toch niet voorstellen dat dit echte zalmen zijn en geen kleurplaatjes. Dank jullie wel voor het verslag. We wachten in spanning af op het volgende verslag met natuurlijk de foto's. Groetjes uit Gouda.